Sivustomme käyttää evästeitä jotta voimme parantaa käyttökokemukstasi. Lue lisää Yksityisyyskäytänteistämme

”itslearning avaa loputtomasti mahdollisuuksia.”

Stig Hymander opettaa englantia ja ruotsia Djäkneparkskolanin 7–9-luokkalaisille Norrköpingissä.

Hakeutuessaan Djäkneparkskolaniin Stigille oli tärkeää se, että koulussa pääsee hyödyntämään opetuksessa pedagogisesti mielekästä oppimisen ohjausjärjestelmää. ”Pyrin aina pitämään oppilaat opetuksen keskiössä ja kohdata oppilaat siellä, missä he ovat. Edellisessä koulussa käytetty järjestelmä rajoitti tätä. Siksi siirryin tänne.”

Mahdollisuuksia itsensä haastamiseen

Stig käyttää itslearningiä kokeiden ja tehtävien luomiseen, suunnitelmien tekemiseen, palautteenantoon ja arvioinnin perustana. Hän on esimerkiksi muuttanut kaikki analogiset kokeet digitaalisiksi.”itslearning säästää aikaa. Kokeen tekemiseen kuluu tietysti aikaa, mutta on hyödyllistä, kun voi jakaa koemateriaalia kollegojen kanssa”, Stig sanoo.

Stigin mielestä kätevä on myös arvioinnin koontinäkymä, jossa ovat kaikki koetulokset ja arvioinnin perusteet. Koontinäkymän avulla sekä opettaja että oppilas saavat yleiskuvan tilanteesta. ”Arvioinnin koontinäkymän ansiosta olen säästänyt merkittävästi aikaa ja pysynyt paremmin ajan tasalla.”

Lisää aikaa jokaiselle oppilaalle

Stig kehittää ja parantaa opetustaan mielellään voidakseen täyttää oppilaiden erilaiset tarpeet parhaalla mahdollisella tavalla. Hän on tehnyt tallenteita, joissa oppilaille esitetään pdf-tiedosto, ja taustalla Stig kertoo tarkemmin tekstin sisällöstä. Oppilaat pääsevät tutustumaan  tallenteeseen ennen oppituntia ja voivat halutessaan katsoa esityksen uudestaan. Stigin mukaan oppilaat voivat näin ottaa enemmän vastuuta omasta oppimisestaan.

Resurssit Video Ota yhteyttä