Sivustomme käyttää evästeitä jotta voimme parantaa käyttökokemukstasi. Lue lisää Yksityisyyskäytänteistämme

Arcada ottaa käyttöön intuitiivisen järjestelmän, käyttäjät omaksuivat välittömästi

Useimmissa oppilaitoksissa kiinnitetään huomiota kahteen seikkaan, kun valitaan oppimisympäristöä: Riittävätkö rahat sen hankintaan? Käytetäänkö sitä muissa oppilaitoksissa? Arcada-korkeakoulun sähköisen oppimisen koordinaattori Filip Levälahti kertoo, että Arcadassa keskityttiin muihin tekijöihin: Käyttävätkö opettajamme sitä? Vastauksen saamiseksi tähän kysymykseen testattiin useita oppimisympäristöjä. itslearning selviytyi voittajaksi.

Sen tuli olla äärimmäisen selkeä ja helppokäyttöinen. Sen tuli olla intuitiivinen, kertoo Filip. “Huomasimme, että jos ympäristö on opettajien mielestä liian hankala, he eivät käytä sitä, jolloin siitä ei ole mitään hyötyä opiskelijoille. Helppokäyttöisyys oli meille tärkeintä.”

Mittava testausprojekti

Ryhmä Helsingissä toimivan Arcadan opettajia ja opiskelijoita testasi neljä yleisesti käytettyä oppimisympäristöä. itslearning oli yksi niistä. Filip antoi testaajille yksinkertaisia tehtäviä, kuten tiedostojen lataamista ja kurssien luomista. Seuraamalla silmien liikettä tarkkailtiin, kuinka paljon näyttöä oli silmäiltävä. Mitä vähemmän silmien liikkeitä, sitä helppokäyttöisempi ympäristö on. “Huomasimme, että itslearning oli paljon helppokäyttöisempi kuin muut ympäristöt. itslearning-ympäristöä käytettäessä aikaa kului paljon vähemmän kuin muita oppimisympäristöjä käytettäessä. Tämä osoitti intuitiivisuuden,” Filip kertoo.

“itslearning-ympäristössä on parasta se, että kaikki on yhdessä ja samassa paikassa. Siksi opiskelijani voivat oppia, kun heille sopii.”

Riitta Vienola
Urheilupsykologian opettaja

 

Kun Arcada otti itslearning-ympäristön käyttöön, käyttäjät ovat omaksuneet sen hämmästyttävän nopeasti. Yhden vuoden aikana siihen luotiin 800 kurssia. Nykyään noin 1000 Arcadan käyttäjää kirjautuu siihen sisään päivittäin. Tämä määrä vastaa kolmannesta opiskelijoista. Tätä oppimisympäristöä käytetään kaikilla kolmella osastolla. Vuonna 2012 Arcadan käyttäjät omaksuivat oppimisympäristön lähes 100-prosenttisesti eli lähes kaikki käyttivät sitä aktiivisesti.“Vain harvat opettajat ja opiskelijat halusivat käyttää vanhaa ympäristöämme. Heidän valintansa oli itslearning. Se on heille helpompi ja vähemmän monimutkainen kuin vanha oppimisympäristömme. Opettajat eivät tarvinneet juurikaan tukea, kun he laativat kursseja. Nykyään lähes kaikki opettajat käyttävät itslearning-ympäristöä jollakin tavalla,” kertoo Filip.

Arcada-korkeakoulu

Arcada on Helsingissä toimiva 2800 opiskelijan ja 190 työntekijän ammattikorkeakoulu. Siellä järjestetään 16 Bachelor-asteen ja 6 Master-asteen koulutusohjelmaa. Oppiaineita ovat esimerkiksi liikunta, terveydenhoito, sosiaaliala, liiketoiminta, media, kulttuuri ja tekniikka.

Arcada-korkeakoulu pähkinänkuoressa

  • itslearning-järjestelmässä luotiin 800 kurssia yhden vuoden aikana. Nykyään 1000 käyttäjää kirjautuu sisään päivittäin.
  • Opettajat antavat palautetta säännöllisesti ympäristön avulla.
  • itslearning valittiin mittavan testausprojektin seurauksena. Muita vaihtoehtoja oli kolme.

 

Faktoja

Asiakas: Arcada-korkeakoulu
Toimiala: Korkeakouluaste
Maa: Suomi
Käyttäjien määrä: 2800
itslearning otettu käyttöön: 2011

Filip Levälahti

Vanhaa ympäristöä vähiten käyttänyt osasto käyttää itslearningiä nykyään eniten

itslearning joutui tulikokeeseen, kun sitä ryhdyttiin käyttämään Arcadan terveyden ja hyvinvoinnin osastolla vuonna 2011, koska vanhaa järjestelmää oli käytetty tällä osastolla vähiten. Vanhaa järjestelmää pidettiin liian kömpelönä tällä osastolla. Tällä osastolla ryhdyttiin pian käyttämään itslearningiä enemmän kuin muilla. “Oli vaikea saada opettajat innostumaan, mutta nykyään kaikki sujuu mainiosti, kun he auttavat toisiaan,” kertoo Filip.

Filipin mukaan opiskelijat pitävät uutta ympäristöä helppokäyttöisempänä kuin vanhaa. Filip lisäsi ensimmäisen vuoden ICT-kurssille resursseja opiskelijoidensa käytettäväksi itslearning-järjestelmään, kuten video-opetusohjelmia ja kokeita. “He löysivät tarvittavan aineiston helpommin itslearningissä. Arvioni mukaan opiskelijat ovat tyytyväisempiä siihen. He pystyivät seuraamaan edistymistään, osaamisensa kehittymistä ja tavoitteiden täyttymistä osallistumalla kokeisiin. He halusivat käyttää järjestelmää,” kertoo Filip.

Ihanteellinen opetuksen työväline oppimisen arvioimiseksi

Urheilupsykologiaa opettavan Riitta Vienolan mielestä itslearning antaa opiskelijoille mahdollisuuden valita, kuinka he haluavat oppia. Kun hän on jakanut opiskelijoille tehtävät luokkahuoneessa, he jakautuvat ryhmiin ja asettavat oppimistavoitteet. He laativat omat oppimateriaalinsa ja luennoivat toisilleen. Riitta seuraa edistymistä ja opastaa. “itslearning antaa käyttööni useita menetelmiä valvoa oppimista. Minun ei tarvitse opetella mitään ulkoa, sillä kaikki on itslearning-järjestelmässä. Se tekee työstäni helppoa,” hän kertoo.

Linkkien ja äänitallenteiden lisäämisen lisäksi Riitta antaa palautetta itslearningin avulla. Hänen opiskelijansa lataavat usein meneillään olevia projekteja itslearningiin. Hän puolestaan lataa sinne palautetta. “Tällöin opiskelijat saavat säännöllisesti palautetta oppimistavoitteen saavuttamisesta. itslearning-järjestelmässä on parasta se, että kaikki on yhdessä ja samassa paikassa. Siksi opiskelijani voivat oppia, kun heille sopii,” hän kertoo.

Filipin mielestä tällainen opettajien sitoutuminen järjestelmään osoittaa, että mittava testausprojekti päätöksentekovaiheessa maksoi itsensä takaisin.

“itslearning auttaa keskittymään opettajien auttamiseen laadukkaiden kurssien laatimisessa ja pedagogiikassa tekniikan sijasta. Ympäristön käyttäminen opetuksessa on tärkeää, ei tiedoston lataaminen siihen.”

Filip Levälahti
sähköisen oppimisen koordinaattori, Arcada-korkeakoulu

 

“Jos valintamme ei olisi ollut itslearning, olisimme varmasti joutuneet panostamaan paljon enemmän opettajien kouluttamiseen ja tukemiseen,” toteaa Filip. “itslearning auttaa keskittymään opettajien auttamiseen laadukkaiden kurssien laatimisessa ja pedagogiikassa tekniikan sijasta. Järjestelmän käyttäminen opetuksessa on tärkeää, ei tiedoston lataaminen siihen.”


Resurssit Video Ota yhteyttä